Wednesday, June 10, 2015

Sedapnya Sambal Tempoyak Dalam Lesung!

Sedapnya sambal tempoyak dalam lesung


 Cerita malam tadi nohh. Masak dinner yang paling pantas kot kalau tak berejam tak masuk berangan lagi duduk dalam dapur tu. Alkisahnya lewat petang semalam jiran lalu bersama anaknya. Anak lelaki dia yang darjah 1 tu suka main n melayan Ayesha. Kebetulan pintu depan memang saja buka.

Mama kalau boleh nak biar je dulu bebudak ni main ikut "sempadan". Haha ye lah kita baru nak masak. Sempat lah rebus ayam dulu. Masak nasi dulu. Rendam dan basuh kacang buncis dengan cuka epal dulu. Lepas tu bunyi nya bebudak ni main kat sempadan. Kesian lah pula. Mama pun kedepan dan nampak mak abg dini naik tangga. So menyembang lah sat sambil buka grill.

Bagi Ayesha main dengan abang dini. Seronok la dia. Sebelum tu tersilap cakap dengan dia nak pergi jalan-jalan. Abah Ayesha OT sampai malam. Kebetulan petang tu Tok Kiah penat nak pi hospital ingatkan mama je nak bawak pergi tapi pakcik Ayesha yang nak hantarkan. (Tok kiah pi sedut gas kat hospital)

Back to topic.. Menyembang sampai pukul 7petang. Masuk rumah terus zas-zas! Siapkan lauk bujang ku. Tekak ni dok teringin nak makan sambal tempoyak yang mak bagi hari tu. Ya ampun bau tempoyak menjejes ayaq lioq tau!

 Ayam sekarang jarang goreng-goreng. Sebab tu lepas basuh terus rebus je. Saya ni ada perangai fobia tengok darah ayam tengok darah ikan n insang ikan. Teringat sampai mimpi sat lagi. Loya nak muntah semua ada. Lantak pi la orang nak kata saya mengada ke apa. Dah tak boleh cara tu kita buat cara lain noh. Janji boleh makan ngeee.

Bak to topic please haha. Ok kari ayam bujang campak-campak je siap dengan kentangnya tak ada haha

Kita main campak-campak je. Siap buncis telur. Sebabnya kacang buncis tu tinggal sikit je so telur dilebihkan senang ayesha nak makan. Lastly ambil lesung batu, ambil tempoyak, cili padi merah dan garam sikit ku tumbuk-tumbuk gitu je. Bujang sungguh noh?



 Lepas tu hidang atas meja. Ayesha pun panjat la. "Dapnya dapnyaa" dia kata. Semua makanan dia kata sedap. "Mama nak acik!" Dia lapaq dah. Kami makan kat meja kecil je kat bawah sebab Ayesha nak duduk kat kerusi bawah. Mama sambaq kicap sekali.

Nasi panas-panas makan bersama kari ayam ditambah pula dengan sayur buncis dengan telur hancur nya, taruk kicap pulak yang paling kebabom ialah sambal tempoyak merecik-recik peluh mama ayesha. Sambal tempoyak memang sengaja biar dalam lesung supaya feel dia meresap ke sanubari bila makan.

Yang heaven nya bila tinggal nasi segenggam terus campur nasi dalam lesung yang tinggal sisa sambal tempoyak tu pastu gaul dengan nasi. Mak aih memang meletup-letup mulut ni peluh jangan cakap lah memang mandi peluh hahaha kehulu hilir ambil air minum. Memang heaven nih. Sedapnyaaaa syukur atas rezeki boleh makan sedap-sedap lagi.


(Saya tak buat peel ni bila abah ayesha ada. Konfem dia kata mama ni buang tebiat ke apa.)  Dah lah. Cerita sambal tempoyak buat saya lapaq balik aih.

Nak produk shaklee roger-roger saya noh. Kita ni makan la apa pun makesure banyak dari sumber semulajadi. Kekadang nutrien tak cukup juga bila ada antara kita memilih makan. Pada saya pengambilan multivitamin n suplemen kesihatan yang lain penting untuk tubuh badan yang sihat untuk jangka masa panjang. Biar lah mencegah dari merawat.


Berminat dengan produk SHAKLEE?


SMS/Whatsapp/Telegram 011-320 65144 untuk COD sekitar Penang, Kulim, Sungai Petani.

SMS/Whatsapp/Telegram 011-320 65144 untuk POS ke SELURUH MALAYSIA termasuk SABAH/SARAWAK

Walk-in branch Shaklee yang SAH berdekatan seluruh malaysia

Guna ID 995071 (norhaslinda hashim) untuk mendapatkan harga ahli.

Sila hubungi saya selepas pembelian untuk Tips eksklusif dan jadual makan.



  
NAK DAPAT DISKAUN SEHINGGA 20%?

JOM JADI AHLI SHAKLEE DIBAWAH TEAM KAMI

BANYAK KELEBIHAN DAN PELUANG BERSAMA SHAKLEE

KLIK DISINI UNTUK MENGETAHUI DENGAN LEBIH LANJUT.

GAYA HIDUP SIHAT YANG BERKUALITI DAN CERIA SELALU BERSAMA SHAKLEE.

SEBARANG PERTANYAAN DAN PEMBELIAN TENTANG PRODUK SHAKLEE 
SILA HUBUNGI SAYA:

Norhaslinda Hashim
Shaklee ID 995071
Call/SMS/Whatsapp/Telegram: 011. 320. 65144

Vitamin shaklee, suplemen shaklee, Blog shaklee, shaklee online, shaklee2u, web shaklee, branch shaklee, pengedar shaklee penang, pengedar shaklee kulim, pengedar shaklee sungai petani, pengedar shaklee kedah, pengedar shaklee alor setar, pengedar shaklee perlis, pengedar shaklee butterworth, pengedar shaklee seberang jaya, pengedar shaklee bertam, pengedar shaklee kepala batas, pengedar shaklee tasek gelugor, pengedar shaklee juru, pengedar shaklee padang serai, pengedar shaklee bayan lepas, pengedar shaklee bayan baru, pengedar shaklee bukit jambul, pengedar shaklee jelutong, pengedar shaklee ayer itam, pengedar shaklee georgetown, pengedar shaklee usm, pengedar shaklee lunas, pengedar shaklee nibong tebal, pengedar shaklee bagan, pengedar shaklee permatang pauh, pengedar shaklee bukit mertajam, pengedar shaklee bandar perda, pengedar shaklee penanti, pengedar shaklee guar perahu, set kurus, set kesuburan,  set kecantikan, set bersalin, set berpantang, set kehamilan, set anak bijak, set awet muda, anti penuaan, kulit berjerawat, kulit berminyak, kulit gelap, kulit kusam, cerah dan putih, set slimming, resdung, gout, diabetes, kanser, darah tinggi, sakit jantung, susah hamil, rambut gugur, kulit kering, kulit gebu, tips hamil, penyusuan susu ibu, milkbooster, pengedar shaklee ampang, pengedar shaklee johor, pengedar shaklee ipoh, pengedar shaklee batu gajah, pengedar shaklee melaka, pengedar shaklee klang, pengedar shaklee subang, pengedar shaklee shah alam, pengedar shaklee puchong, pengedar shaklee sri petaling, pengedar shaklee kajang, pengedar shaklee labuan, pengedar shaklee miri, tawau, pengedar shaklee kuantan, pengedar shaklee kuala terengganu, pengedar shaklee taiping, pengedar shaklee bagan serai, pengedar shaklee kuala kangsar, pengedar shaklee kuala kurau, pengedar shaklee arau, pengedar shaklee kangar, pengedar shaklee alor gajah, pengedar shaklee jasin





















































































Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...